Directeuren en Managers opgelet: “Mijn broek is kapot”

Waar is de tijd gebleven dat je direct na school naar buiten ging om te ravotten? Mijn moeder vroeg me altijd vriendelijk of ik dan mijn schoolbroek wilde verwisselen voor een ouder type of een trainingsbroek. Het gebeurde namelijk nogal eens dat ik thuiskwam met een behoorlijk vies exemplaar of erger nog met een gat in mijn broek. Met een beetje mazzel kon er dan nog zo’n soort plakker overheen, maar anders had je pech en kon je hem niet meer aan. Wat schetst mijn verbazing? Tegenwoordig kan je je bijna niet meer vertonen in een broek zonder gaten. Dat geldt vooral voor iedereen jonger dan 30, dus gelukkig kom ik daar niet voor in aanmerking. Maar ik ben bang dat het niet lang zal duren of de doelgroep zal steeds ouder worden. Ik zie je denken, wat heeft dat met Klantgerichtheid te maken? Ik ga dat proberen uit te leggen. Ik kom bij veel organisaties die hun Klantgerichtheid willen verbeteren. Zoals je weet noem ik dat Klanthousiasme. Ik heb het dan vaak over lef, creativiteit, verantwoordelijkheid en delegeren. Het verbaast me namelijk dat veel Directeuren en Managers denken dat zij wel Klantgericht zijn en dat zij er alles aan doen om de organisatie op dat vlak verder te helpen. Ik deel die mening niet altijd. Terug naar de broeken. Ik ben er vrijwel zeker van dat iemand in een mode-organisatie heeft gedacht dat een broek met een gat wel eens een “gat in de markt” zou kunnen zijn. De kans is groot dat hij of zij door menig manager is uitgelachen. Maar dat er iemand was die zei dat ze toch eerst eens even moesten luisteren alvorens te oordelen. Die oproep doe ik dan ook aan de Directeuren en Managers van Nederland. Als je het Klanthousiasme wilt verbeteren, kunt u natuurlijk eens een keer met Houden van Klanten praten, maar wat je in ieder geval óók moet doen, is praten met de mensen met het meeste Klantencontact. Vraag ze naar ideeën en vraag vooral om creativiteit en lef. En laat ze lekker hun gang gaan zonder gelijk te oordelen. Schrik niet als ook zij wellicht met een ‘gat in de markt’ komen!

Blogs

Ontvang één keer per maand de inspiratiebrief vol met ideeën om te Verleuken en Klanthousiast aan het werk te gaan.

Naam