Vorige week zag ik op LinkedIn dat bij een aantal connecties bijeenkomsten werden geannuleerd vanwege het Corona virus. Er ontstonden vervolgens discussies dat het onzin was en dat anderen er niks van snapten. Opvallend genoeg reageren er dan voor 98% procent mensen die het daar mee eens zijn. Als iemand een keer het lef heeft om een “kritische” noot te plaatsen dan zijn anderen er als de kippen bij om direct stelling te nemen.
“Wie zijn die mensen dan wel om zo maar sessies te cancelen? En dat Corona gedoe is gewoon een hype. En wie gaat dan mijn gederfde inkomsten betalen?” Er droop aan alle kanten frustratie af.
Deze week heb ik ook een aantal annuleringen gekregen. Zowel interne als externe sessies. Ik was nieuwsgierig of een aantal collega’s die ik goed ken ook afzeggingen hadden gekregen. Ik belde er 3. En ook bij hen hetzelfde verhaal. Natuurlijk was ik nieuwsgierig hoe zij daar mee omgaan. Van verontwaardigd tot relaxed zo bleek. Van super balen tot en met “dan heb ik meer vrije tijd.”
Ik denk zelf dat niemand het leuk vindt om een sessie af te zeggen en dat ze de spreker even lekker willen “pesten met wat omzetderving”. De kans is zeer groot dat ze het super vervelend vinden om die boodschap aan je te moeten vertellen. En ik snap dat het “veiliger” is om de boodschap digitaal te brengen, hoewel ik het veel fijner vind om daar een telefoontje over te krijgen.
Ik loop al even mee en weet dat je dan op je strepen kan gaan staan en melden dat je die datum speciaal hebt vastgelegd en daardoor andere boekingen hebt laten lopen. Dat je niet zo snel een andere boeking meer krijgt op die datum. En dat je het redelijk vindt om toch een factuur te mogen versturen. Maar waar leidt dat redelijk dan toe?
Niet veel mensen zullen het leuk vinden om een factuur af te tekenen voor iets dat niet heeft plaatsgevonden. Je zal daar wellicht soms begrip mee afdwingen, maar zeker geen enthousiasme mee realiseren. Op korte termijn helpt het je omzet, maar de kans dat het op langere termijn positief voor je werkt, acht ik klein.
Ikzelf werk niet met getekende overeenkomsten, algemene voorwaarden en dat soort zaken. Ten eerste scheelt het me veel tijd en ten tweede geloof ik er niet zo in. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat ik dan wellicht juridisch meer rechten heb, maar ik denk dat een relatie er nooit leuker van wordt als een jurist moet worden ingeschakeld.
Zelfs van een afzegging kan je een enthousiaste Klant maken. En ik kan zelf bepalen of ik dat wil. “Ik snap dat het voor jullie super balen is om de presentatie af te moeten zeggen. Hopelijk vindt die later in het jaar alsnog plaats. En dan zou ik het super vinden als ik opnieuw word uitgenodigd. Ook jammer voor mij dat ik die dag niet de geplande omzet maak, maar die ga ik dan maar besteden aan andere leuke dingen zoals schrijven of sporten. Succes de komende tijd en hopelijk tot snel”.
Ik denk dat je hier zelf veel vrolijker van wordt dan gefrustreerd te zijn en verontwaardigd over “zoveel onrecht”. Dat maakt je eigen dag en die van je contactpersoon leuker. En ik ben ervan overtuigd dat ze deze reactie zullen onthouden en je niet alleen opnieuw vragen, maar je ook aanbevelen. En laat dat nou de best geloofwaardige manier van marketing zijn die er is.
Als je het zo bekijkt, is het eigenlijk best fijn die annuleringen. Het verhoogt de kans op enthousiaste Klanten!