Het verschil tussen “nee” en “geen”

Ik zie je denken waar gaat Feike het nu over hebben? Weet hij zelfs het antwoord hierop niet meer. Wel beste lezers, ik weet het antwoord wel, maar veel mensen waar ik mee samenwerk die lijken dat verschil steeds minder te weten. Ik heb best even nagedacht of ik deze blog wilde schrijven, want ik houd er niet zo van om minder leuke dingen te belichten. Aan de andere kant denk ik dat het leuker wordt als je je bewust bent van het verschil. Nieuwsgierig? Lees verder!

Ik heb gelukkig vaak te maken met aanvragen voor inspiratiesessies. Dan plaats ik een optie in de agenda. Ik vraag altijd tot wanneer ze de optie vast willen houden. Tevens spreek ik af dat als ik een andere aanvraag op dezelfde dag krijg dat ik ze dat gelijk laat weten en dat zij aan kunnen geven wat de status is. Mensen waarderen die duidelijkheid.

Duidelijkheid is waar ik het even over wil hebben. Naast mijn sessies doe ik ook meerdere Verleuker- en Klanthousiasmetrajecten bij organisaties. Ik praat dan veel met collega’s en Klanten, kijk naar de processen en ben graag actief op de werkvloer. Dan hoor ik dat er ook wel eens wat mis gaat (waar niet?). Dat is helemaal niet erg, maar helaas blijkt dat dingen vaak mis gaan omdat er geen duidelijkheid is.

Dat is zonde, want door onduidelijkheid (zowel intern als naar Klanten) neemt de druk op de organisatie onnodig toe. Er komen veel meer vragen. Vooral op momenten dat je er net niet op zit te wachten. Duidelijkheid zorgt er voor dat de meeste dingen in 1x zijn afgehandeld. Door minder bezig te zijn met vragen die voorkomen hadden worden, word je werk leuker. Je hebt meer tijd. Dus vaak ook meer overzicht, rust en ruimte voor nieuw. Wie wil dat nou niet?

Dan kom ik bij het begin van mijn blog. Steeds meer mensen vinden het “normaal” om geen antwoord te geven als je een vraag hebt. Dat zorgt voor de vragensteller (ik ga even van mezelf uit) voor onbegrip en soms zelfs frustratie. Ik probeer me te bedenken waarom mensen geen antwoord geven. Naar mijn idee is dat vooral omdat ze het moeilijk vinden om “nee”te zeggen. Ze denken dat ze de ander daar mee teleurstellen en dat het gezuer oplevert. Dus laten ze maar niks weten. Die gedachte ben ik het pertinent mee oneens. Het zorgt namelijk voor duidelijkheid.

“Nee” is ook een antwoord. Daardoor krijgt de “nee zegger” dus minder vragen en is het van je “lijstje” af. Dat maakt je dag makkelijker en daardoor ook leuker. We hebben allemaal wel eens klusjes die we minder leuk vinden. “Neen” zeggen, is er vaak één van. Hoe sneller die van je bord af zijn, hoe fijner. Ik roep iedereen dan ook op om ook het antwoord “nee” te gebruiken om meer plezier te hebben. En de vragensteller is er ook blij mee!

Veel succes en plezier!

PS:      Voel je je aangesproken op dit onderwerp dan is het boek Eat that frog van Brian Tracey een aanrader. In deze klassieker over productiviteit legt hij uit dat succesvolle mensen niet alles proberen te doen, maar focussen op de belangrijkste taken en zorgen dat die goed gedaan worden.

Blogs

Ontvang één keer per maand de inspiratiebrief vol met ideeën om te Verleuken en Klanthousiast aan het werk te gaan.

Naam