Een van de belangrijkste redenen om met Klantgerichtheid bezig te zijn, is omdat het leuk is. Iedereen vindt het toch fijner om een compliment te krijgen dan een klacht? En iedereen wil zelf toch ook zo goed mogelijk geholpen worden?
Klanthousiast werken, gericht op complimenten, geeft energie. Het maakt het werk leuker, zowel intern als extern. Dat betekent vieren wat goed gaat en dat koesteren. En zeker ook kijken naar wat beter kan, maar dat niet de overhand laten krijgen. Vraag aan Klanten wat goed gaat. Waar worden Klanten en collega’s blij van? Een simpele vraag die bijna nooit letterlijk wordt gesteld. Waarom niet? Het antwoord daarop kan je veel wijzer maken.
Je kunt veel sneller leren van waarom Klanten enthousiast zijn dan waarom ze klagen.
Complimenten geven energie. Hoe meer je de eigen organisatie daarop inricht, hoe leuker en succesvoller de organisatie.
Veel organisaties beschikken over een klachtenprocedure, maar vrijwel geen enkele heeft een complimentenprocedure. Dat is eigenlijk vreemd als je er goed bij nadenkt. Het is immers veel leuker om complimenten te krijgen dan klachten. En om deze te delen met iedereen in de organisatie. Hoe is dat binnen jullie organisatie? Waar komen de complimenten binnen?
Vreemd genoeg is het voor veel organisaties wettelijk verplicht om een klachtenprocedure te hebben. Waarom geen complimentenprocedure? Denk daar eens goed bij na. Complimenten promoten een positieve focus en maken het werk leuker en daardoor beter.
En ja, een klacht kan een kans zijn, maar daar heb ik het nu even niet over. Overigens als iemand een uiting van onvrede heeft (een klacht is veelal een optelsom van uitingen van onvrede) is het handig om twee stappen te volgen. Ten eerste dat je zegt: “ik ga alleen maar even luisteren.” Zo kan de uiter zijn of haar onvrede kwijt en ontstaat er geen discussie. En als tweede stel je de vraag: “hoe zou je willen dat ik het oplos?” Je kent dan de verwachting. Vervolgens bepaal je de stappen die je neemt. En “neen” is daarbij ook een antwoord.
Vrijwel iedere organisatie heeft op zijn website staan dat ze kwaliteit leveren, ze over deskundig personeel beschikken en ze altijd hun afspraken nakomen. Ik ken geen website waarop een organisatie van zichzelf het tegendeel beweert. De meest geloofwaardige reclame is die van de collega’s en van de Klanten. Geef ze dan ook de ruimte om gemakkelijk complimenten te geven en vier deze keer op keer!
Overigens zijn veel Nederlanders slecht in het in ontvangst nemen van een compliment. Als ik bijvoorbeeld tegen een dame zeg: “wat zie je er leuk uit.” Dan krijg ik vaak een afzwakkend antwoord. Zoiets van: “gewoon bij zij gekocht hoor.” Je kan ook zeggen “dankjewel” en het compliment lekker binnen laten komen.
Het delen van complimenten
Waar kan een Klant bij jullie organisatie de complimenten kwijt? En worden ze gedeeld binnen de organisatie? En hoe zit dat voor collega’s? Ga hier mee aan de slag. Gegarandeerd dat het positief effect heeft op de Klanten!
Complimenten vormen een ondergewaardeerd item binnen veel organisaties. En dat terwijl ze geweldige kansen binnen, zowel binnen als buiten de organisatie. Veel succes en plezier met de complimentenprocedure!