Liever een compliment
dan een klacht

Een van de belangrijkste redenen om met Klantgerichtheid bezig te zijn, is omdat het leuk is. Iedereen vindt het toch fijner om een compliment te krijgen dan een klacht? En iedereen wil zelf toch ook zo goed mogelijk geholpen worden?

Waar word je blij van?

Klanthousiast werken, gericht op complimenten, geeft energie. Het maakt het werk leuker, zowel intern als extern. Dat betekent vieren wat goed gaat en dat koesteren. En zeker ook kijken naar wat beter kan, maar dat niet de overhand laten krijgen. Vraag aan Klanten wat goed gaat. Waar worden Klanten en collega’s blij van? Een simpele vraag die bijna nooit letterlijk wordt gesteld. Waarom niet? Het antwoord daarop kan je veel wijzer maken.

Complimenten geven energie

Je kunt veel sneller leren van waarom Klanten enthousiast zijn dan waarom ze klagen.

Complimenten geven energie. Hoe meer je de eigen organisatie daarop inricht, hoe leuker en succesvoller de organisatie.

Waar komen de complimenten binnen?

Veel organisaties beschikken over een klachtenprocedure, maar vrijwel geen enkele heeft een complimentenprocedure. Dat is eigenlijk vreemd als je er goed bij nadenkt. Het is immers veel leuker om complimenten te krijgen dan klachten. En om deze te delen met iedereen in de organisatie. Hoe is dat binnen jullie organisatie? Waar komen de complimenten binnen?

Heerlijk enthousiast hoe Feike mij en mijn collega’s mee heeft genomen in de wereld van de beleving van de klant. Inmiddels alweer een maand of drie geleden, maar Feike’s quotes gonzen hier nog door de gangen!

Bjorn Verberk, Business Unit Manager Service en Onderhoud JWR Nijmegen BV

Toptech uitzendbureaus wil van zijn Klanten ambassadeurs maken. Toen ik verder wilde met mijn Klanten wist ik niet goed hoe. Een aantal maanden geleden kwam ik in contact met Feike Cats. Het was direct raak. Feike is iemand die niet alleen zeer inspirerend kan vertellen, maar ook alle neuzen één kant op krijgt. Een doener puur sang. Hij heeft het enthousiasme van de organisatie weten om te zetten in daden. De hele implementatie heeft Feike van begin tot eind begeleid. Feike kijkt daarbij niet naar uren, maar naar resultaat. Ons doel was om de gehele organisatie omgeturnd te hebben tot klantgerichte teams. Wij nemen geen genoegen meer met tevreden Klanten. Voor ons geldt uitsluitend enthousiaste Klanten. Ik beveel ook het boek van Feike van harte aan: zeer praktisch geschreven vol humor en tips om de klant te maken tot uw ambassadeur.

Anton Niese, Algemeen Directeur Toptech

Practice what you preach en dat doet Feike. Enthousiast en verbinding zoekend met zijn gehoor wist hij onze medewerkers Klanthousiast te maken. Bedankt!

Frans van Dommele, Manager P&O Advies 's Heerenloo

Feike is een erg inspirerende ‘klantthousiasteling’. Hij brengt de boodschap goed over en is bovendien een aimabel echt mens die je weet te raken. Het hele bedrijf is de dag na zijn presentatie letterlijk met een lach begonnen!

Joost Fiévez, voormalig sales Director Payper

Heel veel leuke reacties gehad op je geweldige presentatie. Wat een energie man! En ons doel is bereikt, we zijn er weer eens herinnerd aan dat we zelf meer kunnen en mogen doen dan we soms denken. Dat wisten we al maar die spiegel heb je ons schitterend voorgehouden. Dank je wel daarvoor.

Marco Holtackers, Partner - Manager ING Asset Based Finance Regio Zuid West

Na de pauze gaf Feike Cats een bijzonder inspirerende presentatie over Klanthousiasme. Feike Cats heeft alle ondernemers en zelfs raadsleden op een andere manier naar hun werk laten kijken. Daar kunt ook u zeker uw voordeel mee doen. De kansen liggen voor het oprapen. Bent u bereid om ervoor te bukken? Dat is de vraag.

Michel Grégoire, Manager Texels Ondernemers Platform

Feike Cats leeft zich snel en efficiënt in een organisatie in. Hij raakt zijn toehoorders in hun dagelijkse realiteit. Met een afgewogen mix van humor, relativering en diepgang zorgde hij voor een pittige confrontatie met ingesleten gewoonten. Het effect van zijn presentatie was het best te beschrijven als een inspirerend gevoel van herkenning met een daverende glimlach.

Oege Hiddema, voormalig Relatiemanager Informatie Beheer Groep

Ik heb het genoegen gehad om dit jaar een workshop van Feike bij te wonen: “houden van Klanten”. Wat heb ik genoten. Feike heeft het vermogen om op zeer motiverende en enthousiaste wijze de spiegel voor te houden. Het is allemaal zo simpel, maar helaas verliest de mens door resultaatgerichtheid het ultieme doel uit het oog: “Wat kan ik voor U doen?” Feike, bedankt en ik ga ermee aan de slag.

Stephany Klaassen, voormalig Vestigingsmanager Arnhem en Nijmegen Secretary Plus

Klantgerichtheid is meer dan 1 medewerker en 1 Klant. Alles binnen een organisatie dient hierop afgestemd te zijn. Met los zand bereik je niets. Niet 1 afdeling/persoon is verantwoordelijk, maar de hele organisatie. Wat dat betreft is het boek “Theorie bestaat niet!” een eyeopener. Aangevuld met de nodige praktische tips tijdens bezoeken en workshops van Feike. Hij gaf duidelijk aan hoe hij zich als “Klant” bij ons behandeld voelde. VERHELDEREND, hoe pijnlijk soms ook.

Bert van Rossum, Voormalig Algemeen Directeur Woningbouwvereniging Vecht & Omstreken

De presentatie heeft veel los weten te maken (op een positieve manier), dus dank daarvoor. In de commerciële teams komen we er zeker nog op terug en daarbij komt je inspiratieboek goed van pas. Ik vond het knap hoe je de energie in de groep weer aan wist te boren, na lunch en doorzakken en veel geluister… Want van onderuit gezakt aan het begin, zaten ze aan het einde op het puntje van hun stoel! Super bedankt!

Joke Kranenberg, Communicatiespecialist ForFarmers Nederland

Een sprankelend uurtje Klantinzicht. In hoog tempo, met veel humor en interactie heeft Feike ons inzicht in Klantgericht werken vergroot.

Herman Groenwold, Senior Projectleider Provincie Fryslân

Het MT Consumer Relations van Ziggo is een week lang opgetrokken met Feike om op vijf locaties in Nederland met honderden medewerkers en hun leidinggevenden te praten over Klantgerichtheid. We hebben gemerkt dat Feike naadloos aansluit op de beleving van de verschillende deelnemers en telkens weer een gevoelige snaar weet te raken. Creatief, grappig en dan weer bloedserieus. Een aanrader om de organisatie een impuls te geven met de Klant als enthousiaste winnaar.

Maurits Thijssen, Manager CR Business Excellence Ziggo

Met humor en een duidelijk verhaal weet Feike helder over te brengen waar het nou weleens misgaat in een goed contact met de Klant. Met enthousiasme en jouw instelling bezit jijzelf de mogelijkheid om dingen anders aan kan pakken. Eigenlijk gewoon een change of mind. Ik zeg wel gewoon, maar het is heel moeilijk om mensen ervan te overtuigen dat ze anders kunnen denken. Voor Feike is dat geen probleem, hij weet mensen te inspireren en te raken. Ik kan hem dan ook aanraden aan één ieder die een verbetering wil aanbrengen in het contact met de Klant (en een kleine verandering in zichzelf aan durft te gaan).

Windel de Graaf – voormalig Marketing & Communicatie Lomans Groep Totaalinstallateurs

Met dank aan Feike Cats ben ik Product Specialist geworden, wat dus heel iets anders blijkt te zijn dan Account Manager. Hele leuke en leerzame presentatie van Feike Cats over Verleuken en Klanthousiasme mogen bijwonen op de CSU relatiedag.

Thijs Vergouwen, Product Specialist Jong Food

Zelfs als je denkt dat je alles al weet over Klantgerichtheid, komt Feike nog even langs met nieuwe, praktische inzichten. Met enorm veel energie en humor presenteerde hij tips & tricks om vandaag al te beginnen om plezier te hebben met Klantgerichtheid. Hij wist de kern van Klantgerichtheid op verschillende manieren te benaderen en daardoor het publiek op een interactieve wijze bij het onderwerp te betrekken. Voor ons heeft hij een zeer belangrijk onderwerp weer onder de aandacht gebracht van iedereen en tot leven gebracht op een zeer vermakelijke en vooral toepasbare wijze.

Frans Veraart, Marketing & Communications Manager EMEA Lloyd's Register Nederland BV

Ik maakte een optreden mee over houden van Klanten, door Feike Cats. Een motiverende gebeurtenis want organisaties en Klanten, daar zijn wij van. Feike heeft verstand van het onderwerp en er ervaring mee. Goed bedoelen, is niet altijd ook goed doen. Als ware Rotterdammer richt ik me op daden en niet te veel op woorden. Mooi is het dat Feike aansprekende woorden gebruikt, sprekend over belangrijke organisatiedaden. Zijn inspirerend optreden zette mij op een vrolijke manier terug in de Klantenrails. Nodig hem uit, laat hem uw dagelijkse praktijk vergelijken met zijn inzichten. Leuk en leerzaam.

Thijs Bauwens, voormalig directeur Welkom in Rotterdam

Feike heeft vanmorgen voor ons (Ziggo) een workshop gegeven in Heerhugowaard, ik vond het zeer leerzaam en hij bracht het erg leuk waardoor het juist extra blijft hangen, bedankt!

Donald Flissinger, Engineer Ziggo

Hierbij mijn reactie naar aanleiding van het bijwonen van de workshop: “De Klant als Ambassadeur”. Als trainer, fan en uitdrager van de 7 dagelijkse zekerheden, de formule uitgangspunten van Jumbo Supermarkten, heb ik deze workshop als zeer inspirerend, motiverend en herkenbaar ervaren. Praktijkvoorbeelden gebracht met humor, gewoon vertellen zoals “het” is. Door deze workshop wordt nogmaals duidelijk dat Klantgerichtheid het verschil maakt en dat het vaak in heel kleine dingen zit. Hierdoor maak je van Klanten Fans.

Joris Schoonus, trainer 7 zekerheden Jumbo Supermarkten

Bedankt voor de geweldige sessie afgelopen vrijdag in Parijs. Ik vond het zeer inspirerend.

Jan de Vries, voormalig Algemeen Directeur Rijnhart Wonen

Feike, gisteren heb ik genoten van jouw enthousiasme over het ambassadeurschap. Bedankt!

Ronald Widdershoven, Owner - General Manager Uniglobe Special Travel

De complimentenprocedure

Vreemd genoeg is het voor veel organisaties wettelijk verplicht om een klachtenprocedure te hebben. Waarom geen complimentenprocedure? Denk daar eens goed bij na. Complimenten promoten een positieve focus en maken het werk leuker en daardoor beter.

Een uiting van onvrede

En ja, een klacht kan een kans zijn, maar daar heb ik het nu even niet over. Overigens als iemand een uiting van onvrede heeft (een klacht is veelal een optelsom van uitingen van onvrede) is het handig om twee stappen te volgen. Ten eerste dat je zegt: “ik ga alleen maar even luisteren.” Zo kan de uiter zijn of haar onvrede kwijt en ontstaat er geen discussie. En als tweede stel je de vraag: “hoe zou je willen dat ik het oplos?” Je kent dan de verwachting. Vervolgens bepaal je de stappen die je neemt. En “neen” is daarbij ook een antwoord.

Geloofwaardige reclame

Vrijwel iedere organisatie heeft op zijn website staan dat ze kwaliteit leveren, ze over deskundig personeel beschikken en ze altijd hun afspraken nakomen. Ik ken geen website waarop een organisatie van zichzelf het tegendeel beweert. De meest geloofwaardige reclame is die van de collega’s en van de Klanten. Geef ze dan ook de ruimte om gemakkelijk complimenten te geven en vier deze keer op keer!

Compliment ontvangen

Overigens zijn veel Nederlanders slecht in het in ontvangst nemen van een compliment. Als ik bijvoorbeeld tegen een dame zeg: “wat zie je er leuk uit.” Dan krijg ik vaak een afzwakkend antwoord. Zoiets van: “gewoon bij zij gekocht hoor.” Je kan ook zeggen “dankjewel” en het compliment lekker binnen laten komen.

Het delen van complimenten

Waar kan een Klant bij jullie organisatie de complimenten kwijt? En worden ze gedeeld binnen de organisatie? En hoe zit dat voor collega’s? Ga hier mee aan de slag. Gegarandeerd dat het positief effect heeft op de Klanten!

Complimenten vormen een ondergewaardeerd item binnen veel organisaties. En dat terwijl ze geweldige kansen binnen, zowel binnen als buiten de organisatie. Veel succes en plezier met de complimentenprocedure!

Met heel veel plezier heb ik de 1e dag gevolgd Uitbreiding Klantenkring. Vooral de invulling van Feike helpt je bewust te maken welke kracht complimenten hebben.

Marco Engbers, Sales Manager Asito

Met humor en een duidelijk verhaal weet Feike helder over te brengen waar het nou weleens misgaat in een goed contact met de Klant. Met enthousiasme en jouw instelling bezit jijzelf de mogelijkheid om dingen anders aan kan pakken. Eigenlijk gewoon een change of mind. Ik zeg wel gewoon, maar het is heel moeilijk om mensen ervan te overtuigen dat ze anders kunnen denken. Voor Feike is dat geen probleem, hij weet mensen te inspireren en te raken. Ik kan hem dan ook aanraden aan één ieder die een verbetering wil aanbrengen in het contact met de Klant (en een kleine verandering in zichzelf aan durft te gaan).

Windel de Graaf – voormalig Marketing & Communicatie Lomans Groep Totaalinstallateurs

Was weer een bijzondere middag. Leuk om te zien hoe jij steeds weer mensen kunt motiveren en enthousiasmeren met Klanthousiasme! CHAPEAU… .

Dianco de Vries, Director/Managing Partner Flevum Forum Network & Flevum Executive

Door Feike Cats zijn wij met z’n allen weer iets scherper in ons Klantencontact. Door zijn enthousiasme en zijn goede voorbeelden gaan wij geïnspireerd aan de slag.

Marcus Slingenberg, Senior Banker Van Lanschot

Gisteren op de NOAB ledendag je presentatie bijgewoond. Opnieuw overtuigd dat je uitstraling en enthousiasme je beste visitekaartje is. Had nog het geluk om tijdens het diner bij Feike aan tafel te zitten. Veel gelachen geleerd en weer opgefrist. Beide boeken direct besteld voor medewerkers en mezelf. Hartelijk dank!

Roel van Beek, Directeur 2Count Rotterdam B.V.

Jij weet altijd weer vol passie mensen op een heerlijk ontspannen manier aan het denken te zetten over Klanten. Elke organisatie (van A-Z) heeft eigenlijk gewoon elk kwartaal een ‘onderhoudsbeurt Houden van Klanten’ nodig. Succes Feike!!

Marcel Borgman, directeur Sneltoner.nl

Nogmaals hartelijk dank voor je feestelijke, energieke bijdrage van afgelopen maandag. Ik kijk terug op een inspirerende dag ook onder andere dankzij jouw bijdragen. Er wordt in de organisatie enthousiast over jou gesproken, ook vanwege de eenvoud van jouw ‘kunst’ om het dicht bij jezelf te houden. Vragen als ‘waar word je blij van, hoe wil je behandeld worden’, blijven hangen. We spreken elkaar ongetwijfeld weer.

Jan van Dijken, Directeur - Bestuurder Accolade

Feike verzorgde gistermiddag een presentatie voor ons management kader. Daarbij wist hij heel goed te spiegelen, en ons daarmee te confronteren met onze eigen aannames en gebruiken. Goed om eens met andere ogen naar onze eigen organisatie te kijken! Het heeft veel stof doen opwaaien en krijgt zeker een vervolg! En Feike kwam als ‘een van de beste sprekers’ naar voren, van de afgelopen jaren. Zeker een compliment waard!

Esther Gloudemans, voormalig senior communicatieadviseur Brabant Water

Het MT Consumer Relations van Ziggo is een week lang opgetrokken met Feike om op vijf locaties in Nederland met honderden medewerkers en hun leidinggevenden te praten over Klantgerichtheid. We hebben gemerkt dat Feike naadloos aansluit op de beleving van de verschillende deelnemers en telkens weer een gevoelige snaar weet te raken. Creatief, grappig en dan weer bloedserieus. Een aanrader om de organisatie een impuls te geven met de Klant als enthousiaste winnaar.

Maurits Thijssen, Manager CR Business Excellence Ziggo

Zelfs als je denkt dat je alles al weet over Klantgerichtheid, komt Feike nog even langs met nieuwe, praktische inzichten. Met enorm veel energie en humor presenteerde hij tips & tricks om vandaag al te beginnen om plezier te hebben met Klantgerichtheid. Hij wist de kern van Klantgerichtheid op verschillende manieren te benaderen en daardoor het publiek op een interactieve wijze bij het onderwerp te betrekken. Voor ons heeft hij een zeer belangrijk onderwerp weer onder de aandacht gebracht van iedereen en tot leven gebracht op een zeer vermakelijke en vooral toepasbare wijze.

Frans Veraart, Marketing & Communications Manager EMEA Lloyd's Register Nederland BV

Hartelijk dank voor het gastcollege vandaag op de Hogeschool Rotterdam. Ik heb heel enthousiast met collega’s over je les en je boeken gepraat. Dank voor de nieuwe inzichten.

Eda Göksu, docente Hogeschool Rotterdam

Samen met business club leden van NAC geluisterd naar de bevlogenheid van Feike. Zo herkenbaar en toch weer veel inspiratie opgedaan. Weer super Klanthousiast geworden 😉

Hans Jaspers, Accountmanager Goodmorning

Op 1 april, de oprichtingsdatum van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland (SCEZ), hebben de medewerkers van de SCEZ onder begeleiding van Feike een leerzame en gezellige dag gehad in Middelburg. Centraal stonden de thema’s Klantgerichtheid en Samen Werken. Feike heeft deze dag op een ontspannen, interactieve en humoristische wijze vorm gegeven. Hij heeft ons duidelijk gemaakt dat Klantgerichtheid en goed samenwerken van positieve invloed zijn op zowel de organisatie en haar medewerkers als de Klant. Feike was gul met het uitdelen van complimenten aan onze medewerkers, maar heeft hen ook kunnen uitdagen tot het afspreken van actiepunten. Feike, bedankt voor deze boeiende dag!

Marijke Gunte, P&O-medewerker/directieassistent Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland

Met veel passie, plezier en Klanthousiasme heeft Feike onze organisatie weten te boeien bij het uitvoeren van een Klantgerichtheidscan. Een serieus onderwerp dat Feike op humorvolle en zeker ook op professionele wijze wist vorm te geven. Het was vooral leuk en een ieder kon op een ongedwongen, plezierige manier zijn/ haar verhaal aan hem kwijt. We waren snel aan elkaar vertrouwd. De resultaten zijn op een originele wijze gepresenteerd aan alle medewerkers. Via roadshows in theaters stond de “PoppenCats” centraal. D.m.v. filmpjes, poppenkast, sketches e.d. werden de resultaten gedeeld. Ludiek, vaak herkenbaar, verrassend en soms ook confronterend. Over 20 jaar zullen we nog weten wie Feike Cats is. Feike heeft ons goed op weg geholpen om verder aan de weg te timmeren. De weg naar onze enthousiaste Klant. Feike bedankt.

Ingrid Hitipeuw, voormalig Manager Customer Service Energiewacht

Klanthousiasme maakt zakendoen een stuk leuker. Dank Feike Cats voor jouw wijze lessen.

Hans van der Ende, Sales Professional Orange Charging

Het is gister een geslaagde middag geworden, mede dankzij de bijdrage van de heer Cats. De verwachtingen waren redelijk hoog (een aantal van mijn collega’s heeft hem al eerder horen spreken) en deze zijn zeker waargemaakt door hem. Naast het spreken was ook de presentatie goed voorbereid (filmpjes en geluid), omdat hij zijn eigen laptop bij zich had. Het kon niet misgaan en dat deed het ook niet. Nogmaals, prima geweest.

Leon Zoetekouw, Accountant, Business Coach & Manager Stouten & Wijnen Accountants

Langs deze weg wil ik je namens TIO Rotterdam hartelijk danken voor je inzet tijdens het gastcollege bij ons op locatie. Mede door jouw aanwezigheid en inzet is het voor onze studenten een bijzonder geslaagde dag geweest. De resultaten liegen er ook niet om, je hebt heel veel tienen als evaluatiecijfer gekregen! Nogmaals dank en misschien tot ziens!

Cora van Vliet, voormalig Docent TIO university of applied sciences

Nogmaals dank voor je inzichten vanmiddag. In de evaluatie van de dag was iedereen vol lof over jouw bijdrage! De passie en manier om met iedereen te verbinden waren heel bijzonder….en dan te bedenken dat het nog niet eens complimenten dag is! Ik ben ervan overtuigd dat door jouw bijdrage wij morgen veranderingen gaan zien in de casino’s richting onze gasten.

Herman Smit, Voormalig Directeur Business Support Services JVH Gaming & Entertainment Group

Feike is een gedreven, inspirerende en leuke vent die de naam van zijn bedrijf, Houden van Klanten, ware inhoud geeft. Het streven naar Klanthousiasme is niet alleen heel belangrijk, maar wordt door de samenwerking met Feike ook nog eens een bijzonder leuk proces. Ik verheug me steeds op onze afspraken en die verwachtingen worden telkens overtroffen! En de filmpjes van goede voorbeelden, die we elkaar regelmatig sturen, geven me de energie om voor het beste te blijven gaan.

Ian van Veen, Marketing Director Harmony

Vermoeiend zoveel nuttige tips.

Sander Bierens, Eigenaar Bierens Incasso Advocaten

Feike Cats ken ik al jaren en hij blijft me inspireren. Wat me zo aanspreekt in zijn aanpak is ‘houd het simpel’ en ‘denk vanuit de Klant’. Uiteindelijk is het enige wat telt wat onze Klanten van ons vinden, dat ze bij ons terug blijven komen en nog belangrijker – dat ze hun enthousiasme delen met anderen – m.a.w. dat ze een ras echte Ambassadeur voor ons worden en BLIJVEN! Je hebt me geïnspireerd om hier concreet mee aan de gang te gaan. Super bedankt!

Ton Dobbe, former Vice-President Product Marketing Unit 4

Werkgel(e)uk

Video afspelen

Werner Roest over Klanthousiast inspireren en motiveren!

Video afspelen

Hebben-jullie-al-een-kinderraad

Video afspelen

Tevreden of enthousiast?

Video afspelen

Hebben jullie personeelstekort?

Video afspelen

Waardeer normaal gedrag

Video afspelen

Jos Burgers over Klanthousiast Inspireren & Motiveren!

Video afspelen

Promoot waar iemand goed in is!

Video afspelen

Het Verleuken van werkgeluk!

Video afspelen

Arjen Maliepaard over de lancering van Klanthousiast Inspireren & Motiveren

Video afspelen

Behandel iedereen ONgelijk!

Video afspelen

Uitreiking boek 6 Klanthousiast Inspireren en Motiveren aan Marc

Video afspelen

Het enthousiasme van Opa en oma!

Video afspelen

Interview Hans Slagboom bij lancering boek 6!

Video afspelen

Interview Marc Benninga lancering Klanthousiast Inspireren & Motiveren

Video afspelen

Enthousiaste teams

Video afspelen

Enthousiasme door minder te beloven!

Video afspelen

Talentontwikkeling bij de Efteling

Video afspelen

Barry van den Berg over lancering Klanthousiast Inspireren & Motiveren

Video afspelen

Ontvang één keer per maand de inspiratiebrief vol met ideeën om te Verleuken en Klanthousiast aan het werk te gaan.

Naam